Wat is narrowcasting?

Op deze pagina vindt u meer informatie over narrowcasting in het algemeen en de termen die daarbij komen kijken. Bent u benieuwd naar productspecifieke vragen over Castit? Neem dan een kijkje op deze pagina.

Narrowcasting - de definitie

Narrowcasting - de definitie

De term narrowcasting betekent letterlijk "beperkte transmissie". Met deze definitie helpen we u echter niet veel verder. Dit heeft nadere uitleg nodig. Met narrowcasting kunt u beeldschermen op afstand van content voorzien en zo informatie delen met uw publiek. Met de eerder genoemde "beperkte transmissie" wordt verwezen naar het feit dat afwisselende, informerende content kan worden getoond die is aangepast op de specifieke doelgroep. In duidelijkere taal houdt dit in dat u met narrowcasting voor elk type bezoeker informatie kunt bieden die voor hen écht relevant is. Narrowcasting vindt logischerwijs plaats op beeldschermen. Als u niet bekend bent met narrowcasting is het wellicht lastig om u zo 1 2 3 een voorstelling te maken van wat het is. Laten we u een handje helpen door middel van een aantal voorbeelden: de schermen in het openbaar vervoer waarop reizigers actuele reisinformatie kunnen vinden, de nieuwsupdates in de wachtkamers van regionale ziekenhuizen en de menuborden in uw lokale snackbars. Overal wordt steeds vaker narrowcasting ingezet. Narrowcasting wordt ook wel digital signage of een digitaal informatiescherm genoemd.

Online narrowcasting software

Online narrowcasting software

Narrowcasting software is het centrale punt waar alle content wordt verzameld en opgemaakt. Dit wordt ook wel narrowcasting in de cloud genoemd. De informatie die uiteindelijk wordt getoond wordt op de schermen, moet namelijk tóch ergens vandaan komen. Via online narrowcasting software kunt u animaties, video en tekst naar een externe narrowcasting player sturen die met het beeldscherm is verbonden. In een digital signage systeem vindt u vaak een uitgebreide toolkit waarmee u aantrekkelijke en engagerende content kunt creëren en ervoor kunt zorgen dat de informatie écht bij uw doelgroep aankomt. Hier voegt u de animaties, video's en afbeeldingen samen tot uitzendingen; verzamelingen van informatie voor elk type doelgroep.

Audiovisuele displays

Audiovisuele displays

Narrowcasting wordt vaak in dezelfde adem genoemd als audiovisuele displays, waar ook wel naar wordt verwezen als audiovisuele middelen. Dit omvat hardware (moderne beeldschermen) waarin beeld en geluid met elkaar wordt gecombineerd. Narrowcasting wordt vaak ingezet op audiovisuele middelen, omdat het breed inzetbaar is en het vergaande opties heeft. Meer informatie over de benodigde hardware vindt u hier.

Narrowcasting player

Narrowcasting player

De narrowcasting player, ook wel speler genoemd, communiceert met de online narrowcasting software. De player die gekoppeld is aan het narrowcasting scherm zorgt ervoor dat de gewenste content van de narrowcasting software naar de narrowcasting schermen wordt gestuurd en hierop verschijnt. Via narrowcasting players wordt dus verbinding gemaakt tussen narrowcasting schermen en het online narrowcasting systeem; het is een tussenschakel tussen de software en de hardware.

Narrowcasting als moderne informatievoorziening

Narrowcasting als moderne informatievoorziening

U zal zich wellicht afvragen waar narrowcasting vandaan komt of waar het voor dient. Het is een moderne uitvoering van informatieborden, die vroeger analoog en van papier waren. Door informatievoorziening te digitaliseren (het is bijna de enige gebruikte manier in deze moderne tijd) kan enorm veel tijd en geld worden bespaard, die normaal gepaard zouden gaan met de aanschaf, vervanging en vernieuwing van analoge informatieborden. Bovendien kunnen analoge, papieren informatie snelle ontwikkelingen en onvermijdelijke veranderingen niet bijhouden. Binnen online digital signage systemen kunnen wijzigingen binnen een paar muisklikken worden doorgevoerd op de schermen. Last but not least - onderzoek wijst uit dat informatie analoge borden maar beperkt wordt overgedragen aan het publiek; met narrowcasting als digitaal communicatiemiddel blijft de boodschap veel beter hangen.

Interactieve narrowcasting

Interactieve narrowcasting

Narrowcasting kan interactief worden gemaakt door een narrowcasting oplossing te combineren met een touchscreen. Dit geeft een extra dimensie aan de informatievoorziening. Dit is perfect voor de interactieve doelgroep, die graag zelf informatie opzoeken over een bepaald onderwerp en informatie op maat willen verkrijgen. Een interactief scherm zorgt bovendien voor meer betrokkenheid.

De doeleinden van narrowcasting

De doeleinden van narrowcasting

Narrowcasting voor uw publiek

Met narrowcasting kunt u een groot publiek op een professionele wijze van informatie voorzien; informatie in de vorm van tekst, animaties en video’s e.d. U kunt de narrowcasting uitzending volledig zelf samenstellen en afstemmen op uw (verschillende) doelgroep(en). U wisselt ze af en plant ze in, afhankelijk van het type publiek op dat moment. Veel bedrijven gebruiken vooral om marketinginformatie via beeldschermen te communiceren naar het publiek en nieuwe producten onder de aandacht te brengen. Echter hoeft de content op narrowcasting schermen natuurlijk niet per se productinformatie te zijn, dit ligt aan het type consument. U kunt ook handige, leuke en engagerende content delen om uw publiek te vermaken. Digital signage kan heel breed ingezet worden en heeft vrijwel onbegrensde mogelijkheden.

Een narrowcasting systeem voor interne communicatie

Bovendien wordt narrowcasting vaak gebruikt om de interne communicatie binnen bedrijven te verbeteren en meer efficiënt te maken. Het is een moderne manier om het laatste bedrijfsnieuws met het eigen personeel te delen en hen te informeren over de gang van zaken binnen het bedrijf. Hierdoor blijft het personeel op de hoogte van ontwikkelingen binnen het bedrijf. Met interne narrowcasting voor bedrijven wordt de communicatie verbeterd en blijft iedereen betrokken.

Castit narrowcasting software

Castit narrowcasting software

Castit ontwikkelt narrowcasting software oplossingen voor bedrijven van elke omvang uit uiteenlopende branches. We zijn al tientallen jaren actief op de narrowcasting markt en hebben door de jaren heen onze kennis en expertise versterkt. We bieden een gratis versie van onze software die uitgebreide functionaliteiten heeft en die gebruikers onbeperkt mogen gebruiken. Zo onderscheiden we ons van andere narrowcasting providers.

In het gebruiksvriendelijke Castit systeem kunnen gebruikers dynamische content creëren en inplannen, scherm(en) beheren en real-time analytics bijhouden. Ook in de gratis versie hebben gebruikers talloze content opties, waaronder het toevoegen van foto's, video's, apps en real-time webinformatie. Castit biedt een uitgebreide toolkit waarmee aantrekkelijke en boeiende narrowcasting content kan worden vormgegeven.

Naast de gratis versie biedt Castit ook abonnementsvormen. Deze beginnen vanaf €19 per maand per scherm. Naast de functionaliteiten van de gratis software, kunnen gebruikers dan meerdere schermen tegelijk beheren en van content voorzien vanuit één centraal systeem. Bovendien ontwikkelen wij narrowcasting oplossingen op maat. Sommige bedrijven zijn op zoek naar custom applicaties en een narrowcasting oplossing die volledig is afgestemd op hun bedrijf. Daarvoor kunnen ze bij ons terecht.

Verhelderd?

Verhelderd?

We hopen dat het antwoord op de vraag "wat is narrowcasting?" voor u nu een stuk verhelderd is. Als u vragen heeft die speciaal op Castit narrowcasting gericht zijn, kunt u een kijkje nemen op onze FAQ pagina.